torsdag 11 augusti 2011

Räkänokka

Idag känner jag mig såhär. Om man byter ut ansiktet men lämnar kvar snoret så skulle det vara en bild på mig. Mössan köpte jag på H&M.




Idag skall vi reda ut vad snor är. Enligt Wikipedia är snor eller "nasalt mucus" slem. (Det stämmer!) Enligt Wiki kan det under en dag bildas upp emot 2 deciliter slem. Jajja, skönt! Nu vet jag vad jag har att vänta idag...
Snoret skall fungera som ett luftfilter och skona lungorna. Allt damm och skit skall fastna i snoret. Snoret fungerar också som smittväg. Kladdar man snor på någon annan smittar man andra med VIRUS.

FÄRGEN på slemmet beror på dess innehåll. Om det finns mycket celler dvs. vita blodkroppar blir snoret trögflytande och gult. Men när man har en infektion i kroppen ökar cellerna och snoret ökar. Jag varnar känsliga läsare för följande: Blod kan också förekomma i snoret.

"Att blåsa ut snor från näsan" kallas att snyta sig! Och det rekommenderar man att man skall göra i en näsduk för att undvika att få snor runt näsan och näsvingarna

MUSOFAGI är en medicinsk term för att koncumera snor (eller "spara :) ). Det är enligt Wikipedia ett socialt OACCEPTABELT BETEENDE, som dock inte är helt ovanligt bland mindre barn!



JUST LOVE WIKIPEDIA!

1 kommentar: